Szukaj na tym blogu

sobota, 30 października 2010

Dziennik Zdrowej Diety – checkpoint i zmiany

Zapewne zauważyliście, że sposób prowadzenia mojego bloga oraz projektu odbiega od założeń postawionych kilka miesięcy temu. Przyznam się szczerze, że pomysł przerósł moje możliwości czasowe co nie oznacza, że się poddaję.

Przez te kilka tygodni starałem się wprowadzić was w sposób tworzenia aplikacji w technologii Silverlight wraz z wykorzystaniem wzorca projektowego MVVM. Ci którzy bawią się Silverlightem na co dzień, stykają się z większością rzeczy tutaj opisanych. Zamierzam nadal dzielić się moją wiedzą, spostrzeżeniami oraz wątpliwościami, jednakże będą to raczej elementy rzemiosła niż opis krok po kroku co dzieje się w projekcie.
Projekt „Dziennik Zdrowej Diety” nabieże także innego charakteru.
Posłuży mi on raczej jako prototyp przy tworzeniu kolejnych aplikacji. Tak więc wszelkiego rodzaju nowinki, eksperymenty będą zaimplementowane dokładnie w nim.
Co chcę osiągnąć ? O tym poniżej.

Założenia:
Aplikacja ma być napisana w Silverlight 4 z wykorzystaniem wzorca MVVM oraz frameworku Prism.
Wsparcie asynchroniczne będzie zrealizowane poprzez framework Async.
We wzorcu MVVM postaram się wykorzystać elementy takich frameworków MVVM jak Caliburn, Calcium, Cinch, MVVM Light itp.
Do komunikacji z bazą danych chcę wykorzystać WCF RIA Services przykryte dodatkową warstwą abstrakcji pozwalającą mi na uniezależnienie się ViewModelu od konkretnych serwisów.

Po co mi to ?
Na początku będzie to WCF RIA Services wraz z Entity Framework 4. Z czasem chcę udostępnić możliwość korzystania z projektu na platformie mobilnej Windows Phone 7, gdzie sposób wymiany danych będzie oparty o protokół OData. Ponieważ interesuje mnie temat chmur obliczeniowych, spróbuję udostępnić możliwość trzymania aplikacji na Windows Azure.
Mam nadzieję, że dużą część aplikacji, dzięki MVVM, będzie wspólna dla każdej z platform.
Do tej pory miałem także znikomą styczność z testami jednostkowymi, tak więc postaram się zgłębić także ten temat opierając się na nUnit.

Co mam ?
Przez ostatnich kilka tygodni rozijałem już swój prototyp, w którym możecie znaleźć:
- architektura oparta o wzorzec MVVM,
- WCF RIA Services jako komunikacja z serwerem,
- Entity Framework 4 pełniący rolę dostępu do danych,
- zaimplementowany wzorzec Repository dla Entity Framework 4,
- elementy frameworka Prism.

Nad czym chcę się skupić w najbliższym czasie ?
- próba implementacji wzorca Repository dla środowiska asynchronicznego,
- wykorzystanie frameworka Async,
- stworzenie warstwy abstrakcji pomiędzy ViewModelem a serwisem,
- autoryzacja i autentykacja w WCF RIA Services

Z niewiadomych przyczyn (wrong Repository UUID) nie udało mi się dorzucić projektu prototypu do istniejącego SVN dla projektu Dziennik Zdrowej Diety dlatego też stworzyłem nowy.
Zinteresowanych zapraszam pod adres: http://devprototype.codeplex.com
Zachęcam do śledzenia moich poczynań :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz